آیا نوشابه‌های انرژی‌زا به درس خواندن کمک می‌کنند؟

آیا نوشابه‌های انرژی‌زا به درس خواندن کمک می‌کنند؟

 بازديد : 86  زمان مطالعه 2 دقیقه  چاپ

نوشیدنیهای انرژیزا نیازی به معرفی ندارند و وقتی حسابی سرتان شلوغ است و درگیر کلاس و مشق و تمرین و کلاسهای فوقبرنامه و دوستان و مطالعه شدهاید، میتواند انتخابی وسوسه کننده باشد. بازار کنونی نوشابههای انرژیزا در جهان حدود 55 میلیارد دلار است و حدود یکسوم نوجوانان بین 12 تا 17 سال بهصورت مرتب آن را مصرف میکنند. ماده اصلی این نوشیدنیها کافئین است. سازمان غذا و داروی نیوزلند حداکثر غلظت کافئین در 100 میلیلیتر این نوشیدنیها را 32 میلیگرم اعلام کرده است ولی در آمریکا سطح خاصی برای آن در نظر گرفته نشده و در بعضی از این نوشیدنیها غلظت کافئین 350 میلیگرم در 100 میلیلیتر است که برابر با کافئین موجود در 5 فنجان قهوه است. بیشتر این نوشابهها حاوی مادهای به نام گوارنا هستند که از گیاهی که بومی آمریکای جنوبی است به دست میآید و ترکیبی از کافئین در خود دارد که دیرتر در بدن آزاد میشود.

بعضی تحقیقات نشان دادهاند که مصرف مقادیر کمی از کافئین میتواند زمان واکنش را کاهش داده و هوشیاری و حافظه و تمرکز را در افراد سالمی که کمخوابی خفیفی را تجربه میکنند افزایش دهد. مصرف مقدار بیشتری از کافئین-75 میلیگرم که معادل یک فنجان قهوه است- میتواند هوشیاری شما را افزایش دهد. در خصوص اینکه نوشابههای انرژیزا از نوشیدنیهای سنتی کافئین دار تأثیرگذارترند مدرک کافی وجود ندارد.

بسیاری از این نوشیدنیها قند زیادی دارند. برای مثال، یک رد بول معمولی حدود 37 گرم قند دارد که 12 گرم بیشتر از میزان شکری است که توصیه شده روزانه مصرف شود –یعنی 25 گرم در روز. قند میتواند انرژی شما را ناگهان افزایش دهد ولی این اثر زودگذر است و شما بلافاصله احساس میکنید به قند بیشتری نیاز دارید.

یک تحقیق مروری نشان داده است که مدرک کافی برای اثبات نیاز به افزودنیهای دیگر بهجز کافئین در این نوشابهها برای تأثیرگذاری آن وجود ندارد. علاوه بر این تحقیق دیگری نشان داده همینکه شما فکر کنید که دارید رد بول مینوشید باعث میشود هوشیاری شما افزایش یابد!

در ضمن اگر این نوشیدنیها درست مصرف نشوند میتوانند مشکلات قلبی جدیای را منجر شوند. از طرف دیگر، سیستم عصبی نوجوانان در حال رشد است و مصرف زیاد کافئین میتواند به رشدش لطمه وارد کند. کافئین زیاد نیز باعث اضطراب، بیخوابی و سوءهاضمه میشود.

اگر شما برای عملکرد مناسب خود نیاز به نوشیدن چند بطری از این نوشابهها در طول روز دارید شاید بهتر باشد به دنبال دلیل خستگی خود بگردید. شاید یکی از مشکلات زیر باعث خستگی شما شده باشد:

کمآبی: کمآبی مشکلات زیادی برای بدن به همراه دارد که خستگی هم جزو آنهاست. سعی کنید آب فراوان یا میوههای آبدار مصرف کنید.

تغذیه نامناسب: اگر احساس خستگی و کرختی میکنید بهاحتمالزیاد مواد مغذی موردنیاز بدنتان را تأمین نمیکنید. بهتر است به هرم غذایی توجه کنید و زودتر رژیم متعادلی را پیش بگیرید.

عدم فعالیت بدنی: با فعالیت بدنی منظم بدنتان یاد میگیرد انرژی بیشتری مصرف کند. با این کار بدنتان بیشازحد نیازش میتواند انرژی آزاد کند که باعث بهبود ظرفیت ذهنی و جسمانی شما میشود.

منبع:

https://npjscilearncommunity.nature.com/channels/376-for-students/posts/29067-the-flipside-of-gaining-wings-can-energy-drinks-help-you-study-better

نویسنده مطلب: امیر نامداری

امیر نامداری

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...