تغییرات کتاب های درسی قدیم و جدید در پایه یازدهم

تغییرات کتاب های درسی قدیم و جدید در پایه یازدهم

تغییرات کتاب های پایه یازدهم در مقایسه با کتاب های سوم دبیرستان چقدر است و اگر کسی بر اساس کتاب های سال سوم دبیرستان درس خوانده باشد، آیا سوادش متناسب با کتاب های پایه یازدهم نیز می باشد؟ در این مطلب به بررسی این پرسش می پردازیم و درس به درس پایه یازدهم را با سال سوم دبیرستان در رشته تجربی (و دروس مشترک ریاضی- فیزیک با رشته تجربی) مقایسه می کنیم.


 1. تغییرات کتاب درسی ادبیات پایه یازدهم رشته های علوم تجربی و ریاضی - فیزیک برای کنکور سال 1398 نسبت به کتاب هایی که منبع کنکور سال 1397 چقدر است؟ (این کتاب با رشته های علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی نیز مشترک است)

آنچه داوطلبان نظام قدیم از مطالب درس به درس کتاب ادبیات پایه یازدهم با آن آشنایی ندارند شامل «نیکی، در کوی عاشقان، ذوق لطیف، اولین روزی که به خاطر دارم، آغازگری تنها، رباعی های امروز، سپیده می آید، وطن، خاموشی دریا، خوان عادل» می باشد که اکثر این درس ها شعر می باشند و پیچیدگی زیادی ندارند. در درس ادبیات پایه یازدهم تعدادی متن به عنوان روان خوانی اضافه شده است که متن های بسیار ساده و فاقد لغت های سنگین معنایی است و از این نظر می توان گفت اگر داوطلب نظام قدیم، کتاب ادبیات پایه یازدهم را مطالعه کند مورد پیچیده ای را نخواهد یافت که سواد قبلی اش برای آن مطلب کم باشد. کتاب ادبیات پایه یازدهم را از چهار منظر زیر نیز می توان بررسی نمود: 

الف) اصطلاحات و واژگان املایی و معنایی که در درس های جدید کتاب ادبیات پایه یازدهم وجود دارد که می توان گفت این لغات از نظر سنگینی و کهن بودن هم سطح لغات املایی و معنایی موجود در ادبیات  نظام قدیم می باشد و از این جهت سختی برای داوطلب نظام قدیم در یادگیری ندارد.

ب) در قسمت آرایه های ادبی تنها موضوع «چارپاره » اضافه شده است که یک مطلب توضیحی است که بسیاری از دبیران نظام قدیم این مطلب را آموزش می دادند که در حال حاضر وارد کتاب درسی شده است و با صرف چند دقیقه و بدون نیاز به معلم آن را خواهیدآموخت.

پ) تاریخ ادبیات های کتاب جدید که دیگر مانند کتاب های گذشته نیست که در ابتدای هر درس، توضیحاتی در خصوص آن شاعر یا نویسنده ارایه شده باشد و این قسمت ها به طور کامل حذف شده است. 

ت) کتاب زبان فارسی سال سوم دبیرستان حذف شده است و در کتاب ادبیات پایه یازدهم، قسمت هایی با عنوان «قلمرو زبانی» افزوده شده است که به آموزش مفاهیم دستوری زبان فارسی می پردازد. مواردی که در پایه یازدهم اضافه شده است شامل «انواع موصوف که قبلا هم بود و دو توضیح در مورد تغییر واژه ها در گذر زمان مثلا شنبه که شمبه تلفظ می شود» می باشد. این موضوعات قبلا نیز آموزش داده می شد اما در کتاب پایه یازدهم خیلی ساده و با ذکر مثال های فراوان تشریح شده است که بدون نیاز به دبیر قابل یادگیری هستند و بیشتر از چند دقیقه وقت نخواهند گرفت.


2. تغییرات کتاب درسی عربی پایه یازدهم رشته های تجربی و ریاضی - فیزیک برای کنکور سال 1398 نسبت به کتاب هایی که منبع کنکور سال 1397 چقدر است؟ آیا قواعد عربی پایه یازدهم نسبت به نظام قدیم تغییر داشته است؟ 

پاسخ به این سوال منفی است، هیچ تغییری در قسمت قواعد عربی پایه یازدهم نسبت به سواد داوطلبان نظام قدیم مشاهده نمی شود و این یعنی اگر کسی با کتاب های قدیمی هم قواعد را بخواند فرقی با کتاب عربی پایه یازدهم ندارد پس داوطلبان نظام قدیم هیچ تغییری را احساس نمی کنند . مسلم است که در قسمت معنی لغات تغییراتی در کتاب درسی عربی مشاهده می شود اما تغییرات لغات عربی تاثیری بر سختی و آسانی درس ندارد زیرا لغات عربی نیاز به حفظ کردن دارد و با صرف وقت و بدون نیاز به معلم می توانید لغات عربی را یاد بگیرید.


3. تغییرات کتاب درسی دین و زندگی پایه یازدهم رشته های علوم تجربی و ریاضی و فیزیک برای کنکور سال 1398 نسبت به کتاب هایی که منبع کنکور سال 1397 چقدر است؟ (این کتاب با رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش نیز مشترک است.) 

در نگاه اول به کتاب دین و زندگی سال یازدهم متوجه تغییر نام درس ها می شویم اما آنچه مهم است محتوا و آیاتی است که در متن درس ها آورده می شود. بنابراین دانش آموزانی و داوطلبان نظام قدیم با تمامی مطالب دین و زندگی پایه یازدهم آشنایی دارند و تغییرات در حد چند جمله و حذف و اضافه چند آیه است که این موارد نمی تواند برای داوطلبان کنکور مانع سختی باشد زیرا این قسمت ها حفظی هستند و برای یک داوطلب کنکور فرقی نمی کند چه آیاتی در کتاب موجود باشد زیرا برای درک و فهم مفاهیم آن از کتاب های کمک آموزشی استفاده می کند و لذا این تغییرات ناچیز هیچ تاثیری بر روند یادگیری او در مسیر کنکور ندارد.


4. تغییرات کتاب درسی زبان انگلیسی پایه یازدهم علوم تجربی و ریاضی فیزیک برای کنکور سال 1398 نسبت به کتاب هایی که منبع کنکور سال 1397 چقدر است؟ (این کتاب با رشته های ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی نیز مشترک است.)زبان انگلیسی بر دو پایه لغت و گرامر بنا شده است. کتاب زبان انگلیسی پایه یازدهم از نظر گرامر هیچ موضوع جدیدی نسبت به کتاب نظام قدیم ندارد و فقط می توان تفاوت کتاب زبان انگلیسی پایه یازدهم با کتاب سوم دبیرستان را در لغاتی دانست که به کتاب جدید اضافه شده است. در جدول زیر لیست این لغات اضافه شده را مشاهده می کنید:

  لیست لغات جدید زبان در پایه یازدهم  معانی لغات به فارسی  لیست لغات جدید زبان در پایه یازدهم  معانی لغات به فارسی
  continent
native
range
popular
percent
meet the needs of
a slice of
a loaf of
a kilo of
melon
pencil-sharpener
neighbor
fluently
lifestyle
skim
unimportant
incorrect
middle
happiness
midterm
disorder
invitation
sailing
pottery
painting
cheerful
uncertain
handicrafts
decorative
craftswomen
craftsmen
amazing
reflect
appreciate
frighten
shock
ashamed
 قاره
بومی
دامنه - حوزه
محبوب
درصد
نیازهای ... برآورده کردن
یک تکه از
یک قرص از
یک کیلو از
خربزه
مداد تراش
همسایه
روان - مسلط
سبک زندگی
دست کاری کردن
بی اهمیت
غلط
وسط - میانه
شادی
میان ترم
اختلال - بی نظمی
دعوت نامه
کشتی رانی
کوزه گری
رنگ آمیزی
بشاش
نامعلوم
صنایع دستی
تزئینی
صنعت گران زن
صنعت گران مرد
حیرت آور
بازتاب
قدر دانی
ترساندن
شوک 
شرمندگی
  hangs out
jog
surfing
candy
carrot
quince
orally
diet
heartbeat
blood pressure
heart attack
serving
addiction
healthier
rewrite
impossible
midday
translator
unsafe
incomplete
cultural
firefighter
fishing
tilework
calligraphy
hopeful
worried
hand-made products
unique
weaving
diversity
identity
humankind
amuse
catch
fortunate
amaze
  پرسه زدن 
تنه زدن
موج سواری
آب نبات
هویج
میوه به
صحیح - به صورت خوراکی
رژیم غذایی
تپش قلب
فشار خون
حمله قلب
خدمت - سرویس
اعتیاد
سالم
باز نویسی
غیر ممکن
نیم روز
مترجم
نا امن
ناقص
فرهنگی
آتش نشان
ماهی گیری
کاشی کاری
خوشنویسی
امیدوار
نگران
دست ساز
منحصر به فرد
بافندگی
تنوع
هویت
بشریت
متحیر کننده
گرفتن- مهار کردن
خوش شانسی
عجیب 


این تغییر و تحول در قسمت لغات انگلیسی برای داوطلبان نظام قدیم یک برکت محسوب می شود زیرا اکثر لغات جدول فوق لغاتی بودند که در کتاب های درسی نظام قدیم وجود نداشت اما در کنکور مورد سوال قرار می گرفت که داوطلبان نظام قدیم تحت عنوان لغات خارج از کتاب آن ها را باید یاد می گرفتند و لذا طراح کتاب درسی نظام جدید حجم زیادی از این لغات را وارد کتاب درسی کرده است و امر یادگیری برای داوطلبان کنکور را آسان تر کرده است. نکته بی اهمیت دیگری هم در زبان انگلیسی پایه یازدهم به چشم می خورد مربوط به تعداد درس ها و چیدمان مربوط به آن می شود. کتاب جدید فقط 3 درس دارد و هر درس شامل قسمت هایی مثل متن، لغات، ریدینگ، گرامر، شنیدن و صحبت کردن، نوشتن می باشد که این امر باعث استاندارد شدن کتاب زبان انگلیسی بر اساس مهارت های زبانی می شود اما این چیدمان برای کنکور که یک امتحان چهارگزینه ای است تاثیری ندارد. در خصوص لغاتی که به کتاب زبان انگلیسی پایه یازدهم اضافه شده است این مورد را هم اضافه کنم که سعی طراحان و نویسندگان در جمع آوری لغات جدید بر دو اصل بوده است اول آنکه  لغات عامیانه ای که در بین مردم جا افتاده و همچنین ورود تکنولوژی این لغات را در بین مردم مرسوم کرده است را وارد کتاب درسی نمایند تا دانش آموزان و داوطلبان کنکور با معنی فارسی این واژگان آشنا شوند. برای همین پیش بینی می شود متون کنکوری رو به سوی متن های عامیانه و تکنولوژی برود و لذا دامنه لغات اضافه شده به کتاب درسی مطابق با پیشرفت تکنولوژی است و دومین دیدگاه نویسندگان از اضافه کردن واژه های انگلیسی این است که با فرهنگ سنتی  ایران همخوانی داشته باشد. طراحان سعی نموده اند که فرهنگ، سنت و صنعت ایرانی را در قالب لغات انگلیسی در کتاب جدید بگنجانند تا یک دانش آموز ایرانی به طور مثال بداند که معادل واژه ی «کاشی کار» در زبان انگلیسی چیست؟ و هر دو تلاش طراحان در به کار گیری لغات در کتاب درسی جدید قابل ستایش است.


5. تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه یازدهم تجربی  برای کنکور سال 1398 نسبت به کتاب هایی که منبع کنکور سال 1397 چقدر است؟در این کتاب به توضیح مفاهیم ذکر شده در جدول زیر پرداخته شده است که می توانید مطالعه کنید:

 فاصله دو نقطه از یک دیگر- فاصله نقطه از خط- فاصله دو خط موازی- روش تغییر متغییر برای حل معادلات- روابط بین ریشه ها در معادله درجه 2- ماکزیمم و مینیمم سهمی- صفرهای تابع درجه 2 به روش دلتا -نسبت طلایی- معادلات رادیکالی و حل آن ها- عمود منصف و خواص آن- رسم خط عمود بر یک خط و انواع حالت های آن- نیمساز و خواص آن-نسبت و تناسب و قضایای مربوط به آن- قضیه تالس و تعمیم آن- برهان خلف- قضیه های دو شرطی- مثال نقض- قضیه اساسی تشابه دو مثلث- انواع مثلث ها و ویژگی های مربوط به هرکدام- توابع گویا و دامنه آن- شرط تساوی دو تابع- توابع رادیکالی- توابع جزء صحیح- تابع یک به یک- تابع وارون و روش بدست آوردن آن- اعمال جبری روی توابع- انتقال نمودار تابع- روابط مثلثاتی سینوس، کسینوس، تانژانت و کوتانژانت- رسم توابع مثلثاتی- توابع نمایی و لگاریتمی و خواص و قوانین مربوط به آن- حل معادلات لگاریتمی- مفهوم حد و پیوستگی- قوانین حد گیری-احتمال شرطی- مستقل بودن دو پیشامد- میانگین- دامنه تغییرات- مد- واریانس- انحراف از معیار- ضریب تغییرات- چارک ها


آنچه از جدول فوق بیرون می آید این است که داوطلبان نظام قدیم در درس ریاضی پایه یازدهم مشکل خاصی از نظر آشنایی با مفاهیم ندارند. ریاضی پایه یازدهم شامل مباحثی از هندسه و آمار و احتمال نظام قدیم نیز می باشد اما آنچه مهم است، میزان آشنایی داوطلبان نظام قدیم با این مباحث است. سه موضوع حفظی و ساده که در جدول فوق با رنگ قرمز نشان داده شده، ممکن است کمی برای داوطلبان نظام قدیم رشته تجربی نا آشنا باشد. این سه مبحث حفظی بوده و تاثیری در نتیجه کنکور برای داوطلب نظام قدیم نخواهد داشت. پس داوطلبان نظام قدیم به طور کامل سواد لازم برای مطالعه کتاب ریاضی پایه یازدهم را دارا هستند.


6. تغییرات کتاب درسی زیست پایه یازدهم تجربی برای کنکور سال 1398 نسبت به کتاب هایی که منبع کنکور سال 1397 چقدر است؟

مهم ترین درس داوطلبان نظام قدیم رشته تجربی، زیست شناسی می باشد و حساسیت داوطلبان نظام قدیم روی میزان و شیوه تغییرات کتاب زیست پایه یازدهم بسار بالاست لذا در جدول زیر کلید واژه های موجود در کتاب جدید، آورده شده است. مطالبی که با رنگ قرمز مشخص شده برای داوطلبان نظام قدیم ناآشناست و مابقی مطالبی که با رنگ مشکی در جدول زیر مشخص شده است شامل موضوعاتی است که داوطلبان نظام قدیم در مورد آن اطلاعات لازم و کافی را دارند:

 یاخته های (سلول های) بافت عصبی- دندریت- آکسون- پایانه آکسون- غلاف میلین- گره رانویه- انواع یاخته های (سلول های) عصبی- پتانسیل آرامش- کانال های نشتی- پمپ سدیم پتاسیم- پتانسیل عمل- کانال های دریجه دار سدیمی- کانال های دریجه دار پتاسیمی- هدایت جهشی- سیناپس- فضای سیناپسی- یاخته (سلول) عصبی پیش سیناپسی- یاخته (سلول) عصبی پس سیناپسی- ناقل عصبی- دستگاه عصبی مرکزی- پرده های مننژ- سد خونی مغزی- رابط پینه ای- قسمت های مختلف قشر مخ- ساقه مغز- مغز میانی- پل مغز- بصل النخاع- مخچه- تالاموس- هیپوتالاموس- لیمبیک- هیپوکامپ- اعتیاد و مواد اعتیاد آور- نخاع و ریشه پشتی و شکمی نخاع- دستگاه عصبی محیطی و انواع آن- دستگاه عصبی جانوران- انواع گیرنده های حسی- کار گیرنده های حسی- سازش گیرنده ها- ساختار چشم و قسمت های مختلف آن و وظایف هر کدام- اثر نور بر شبکیه- تطابق- بیماری های چشمی- ساختار گوش و نحوه عملکرد هر قسمت گوش- حفظ تعادل- بویایی- چشایی- پردازش اطلاعات حسی- گیرنده های حسی جانوران- قسمت های مختلف اسکلت انسان- اعمال استخوان- انواع استخوان و ویژگی های هر یک- تشکیل و تخریب استخوان- مفصل و عملکرد آن- انواع ماهیچه و ساختار هر کدام و نحوه عملکرد آن ها- مکانیسم انقباض ماهیچه- توقف انقباض ماهیچه- تامین انرژی انقباض- حرکت در جانوران- پیک شیمیایی و انواع آن- انواع غده های بدن و عملکرد هر یک از آن ها- تنظیم بازخوردی ترشح هورمون ها- چرخه تنظیم بازخوردی- فرمون ها- انواع دفاع در بدن انسان- فاگوسیت ها(بیگانه خوارها)- ماستوسیت- هیستامین- نوتروفیل- گویچه های سفید- ائوزینوفیل- لنفوسیت و انواع آن و نحوه تولید مثل هر یک از آن ها- پاسخ التهابی- تب- نحوه شناسایی آنتی ژن توسط لنفسیت ها- پاسخ اولیه و ثانویه اختصاصی- ایمنی فعال و غیرفعال- ایدز- حساسیت- بیماری خود ایمنی- ایمنی در جانوران- کروموزوم- هیستون- هسته تن- فامینک- یاخته های (سلول های) پیکری انسان- چرخه یاخته ای(چرخه سلولی)- میتوز- دوک تقسیم- تقسیم کروموزم ها- تقسیم سیتوپلاسم- عوامل تنظیم کننده تقسیم یاخته- نقطه وارسی- تقسیم بی رویه یاخته (سلول)- بافت برداری- عوامل موثر در سرطان- بافت مردگی- تغییر در تعداد کروموزم ها و انواع حالت های آن- اسپرم زایی- یاخته های (سلول های) سرتولی- آکروزوم- اندام های کمکی در تولید مثل- نقش هورمون ها در تولید مثل- دستگاه تولید مثل زنان- تنظیم هورمونی دستگاه تولید مثل در زن- لقاح و تشریح اتفاقات بعد از آن- تشکیل بیش از یک جنین- کنترل ورود و خروج مواد در جفت- سونوگرافی- تولد و زایمان- تولید مثل در جانوران- تکثیر با بخش های رویشی- زمین ساقه- غده- پیاز- ساقه رونده- فناوری و تکثیر گیاهان- تولید مثل جنسی- گل کامل و ناکامل- تشکیل یاخته های جنسی- گرده افشانی و لقاح- گرده افشان- تقسیم تخم گیاه- رویش دانه- میوه و انواع آن- پراکنش میوه ها- میوه های بدون دانه-تنظیم کننده های رشد در گیاهان- نورگرایی- اکسین- عامل نارنجی- سیتوکینین ها- چیرگی راسی- جیبرلین- قارچ جیبرلا- آبسیزیک اسید- اتیلن- ریزش برگ- پاسخ به نور در گیاهان- پاسخ به دما- پاسخ به گرانش زمین در گیاهان- پاسخ به تماس در گیاهان- انواع دفاع گیاهان


همانطور که از جدول فوق مشخص است توضیحات مربوط به استخوان در کتاب پایه یازدهم نسبت به کتاب های زیست نظام قدیم بیشتر شده است و به طور کامل در مورد استخوان و انواع و عملکرد آن صحبت می کند. اطلاعات داوطلبان نظام قدیم  در مورد استخوان ناچیز است و برای یادگیری این فصل می توانند از معلم، سی دی های آموزش مفهومی و یا از آموزش های تشریحی سایت مدرسه شریف استفاده کنند تا اطلاعات جدید را بدست آورند. سایر مباحث قرمز رنگ جدول فوق حفظی هستند و به صورت خودخوان قابل یادگرفتن می باشد. قسمت های مشکی جدول فوق نیز مباحثی است که دانش آموزان  نظام قدیم به طور کامل با آن آشنایی دارند. جمله بندی زیست شناسی همیشه دست خوش تغییر و تحول بوده است اما داوطلبان نظام قدیم در برخورد با کتاب زیست پایه یازدهم به جز مباحث استخوان هیچ تغییر بزرگی در مفاهیم مطالب را احساس نخواهند کرد. در ضمن فارسی سازی واژه های زیست در کتاب زیست پایه یازدهم نیز وجود دارد به طور مثال به جای سلول از واژه یاخته و به جای دندریت از واژه ی دارینه و به جای آکسون از واژه آسه استفاده شده است. این فارسی سازی ها اهمیتی در یادگیری دانش آموزان نظام قدیم نخواهد داشت و نباید روی آن حساس شوید. عده ای فکر می کنند به علت فارسی سازی شدن واژه ها یادگرفتن سخت می شود نه اینطور نیست به زودی به متن کتاب عادت می کنید.

نکته مهم دیگر کتاب زیست پایه یازدهم کم تر شدن فصل ها و همچنین استفاده از تصاویر رنگی و با کیفیت تر نسبت به قبل است. کتاب زیست پایه یازدهم 9 فصل دارد در حالیکه کتاب زیست پایه سوم دبیرستان 11 فصل داشت.


7.تغییرات کتاب درسی فیزیک پایه یازدهم تجربی  برای کنکور سال 1398 نسبت به کتاب هایی که منبع کنکور سال 1397 چقدر است؟در جدول زیر مباحث موجود در فیزیک پایه یازدهم رشته تجربی را مشاهده می کنید:

 بار الکتریکی، جسم باردار، کوانتیده بودن بار الکتریکی، سری الکتریسته مالشی، اصل پایستگی بار، قانون کولن، اندازه نیروی الکتریکی، محاسبه برآیند بار الکتریکی، میدان الکتریکی، بار آزمون، اندازه میدان الکتریکی، اندازه میدان اکتریکی حاصل از یک ذره باردار، محاسبه برآیند میدان الکتریکی، خطوط میدان اکتریکی و تفسیر آن، میدان یکنواخت، نیروی وارد بر بار الکتریکی موجود در میدان الکتریکی، انرژی پتانسیل الکتریکی، اختلاف پتانسیل الکتریکی و محاسبه آن، رابطه اختلاف پتانسیل دو نقطه و اندازه میدان الکتریکی یکنواخت، آزمایش فاراده، تعریف خازن، ظرفیت خازن، ظرفیت خازن تخت، فروریزش الکتریکی ، انرژی خازن، مدار الکتریکی، سرعت سوق، جریان الکتریکی متوسط، مقاومت الکتریکی، قانون اهم، عوامل مؤثر بر مقاومت الکتریکی، مقاومت ویژه، مواد نیم رسانا، پدیده ابررسانایی، رئوستا، نیروی محرکه الکتریکی، منبع های نیروی محرکه الکتریکی، توان الکتریکی، توان مصرفی مقاومت، به هم بستن متوالی مقاومت ها و محاسبات مربوط به آن،  به هم بستن موازی مقاومت ها و محاسبات مربوط به آن،  قطب های مغناطیسی، میدان مغناطیسی، جهت میدان مغناطیسی، میدان مغناطیسی زمین، میدان مغناطیسی یکنواخت، قانون دست راست، اندازه نیروی مغناطیسی وارد بر بار الکتریکی در حال حرکت، تسلا، نیروی مغناطیسی وارد بر سیم حامل جریان، عامل های مؤثر بر نیروی مغناطیسی وارد بر سیم راست رسانای حامل جریان، آزمایش اورستد، نیروی بین سیم های موازی حامل جریان، میدان مغناطیسی ناشی از یک حلقه دایره ای حامل جریان، سیملوله و فرمول های آن، سیملوله آرمانی، سیملوله با هسته آهنی، مواد پارامغناطیسی، مواد دیا مغناطیسی، مواد فرومغناطیسی، فرومغناطیسی نرم و سخت، پدیده القای الکترومغناطیسی، آزمایش هانری، قانون القای الکترومغناطیسی فاراده، تغییر شار مغناطیسی، قانون فاراده، قانون لنز، ضریب القاوری، خود  القاوری، انرژی ذخیره شده در القاگر، جریان متناوب و تولید این جریان، شار عبوری از پیچه در لحظه t، تغییر شار مغناطیسی پیچه، مبدل ها


کتاب فیزیک پایه یازدهم هیچ مطلب تازه ای نسبت به کتاب فیزیک نظام قدیم ندارد و حتی برخی از مطالب مثل کد رنگی خازن ها و همچنین به هم بستی متوالی و موازی خازن ها نیز از کتاب یازدهم حذف شده است. در کتاب فیزیک پایه یازدهم نام دانشمند انگلیسی فارادی به فاراده تغییر پیدا کرده است که موضوع مهمی نیست، به طور مثال در کتاب فیزیک سال سوم دبیرستان قانون فارادی نوشته شده بود ولی در کتاب فیزیک پایه یازدهم همان قانون به عنوان قانون فاراده نوشته شده است. در کتاب فیزیک نظام قدیم مفهومی به عنوان خود-القایی وجود داشت که همین مفهوم در کتاب فیزیک پایه یازدهم با عنوان خود -القاوری آورده شده است و لذا یک تغییر عنوان است و در مفهوم تفاوتی ندارند. بنابراین می توان گفت کتاب فیزیک پایه یازدهم از کتاب سوم دبیرستان ساده تر شده است. 


8.تغییرات کتاب درسی شیمی پایه یازدهم تجربی و ریاضی- فیزیک برای کنکور سال 1398 نسبت به کتاب هایی که منبع کنکور سال 1397 چقدر است؟تغییر عنوان درسی در کتاب شیمی پایه یازدهم باعث شده که بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور گمان کنند که سطح تغییرات در کتاب شیمی پایه یازدهم بسیار زیاد است در حالیکه جدول زیر شامل اطلاعات خط به خط شیمی پایه یازدهم می باشد که طبق آن می توان متوجه میزان تغییرات در این کتاب شد:

 جدول دوره ای عنصرها، فلز، نافلز و شبه فلز، قانون دوره ای عنصرها، بررسی تغییرات شعاع اتمی در جدول دوره ای، بررسی تغییرات خاصیت فلزی و نافلزی در جدول دوره ای، بررسی تغییرات واکنش پذیری هالوژن ها در جدول دوره ای، عنصرهای دسته s , f, d, p، ویژگی های عنصرهای دسته d، جریان فلز بین محیط زیست و جامعه، نفت، ویژگی های کربن، آلکان و ویژگی های آن ها و روش نامگذاری شان، آلکن ها و ویژگی های آن و روش نامگذاری شان، آلکین ها و ویژگی های آن و روش نامگذاری شان، مقایسه ویژگی های آلکان و آلکن و آلکین، هیدروکربن های حلقوی، بنزن و ویژگی های آن، آروماتیک، نفتالن و ویژگی های آن، مفهوم دمای یک ماده و اطلاعات مربوط به آن، انرژی گرمایی، تفاوت دما و گرما، ظرفیت گرمایی، گرمای ویژه، سامانه، گرماده و گرماگیر بودن فرآیند، گرما در واکنش شیمیایی، آنتالپی، محاسبه آنتالپی، آنتالپی پیوند و میانگین آن، گروه عاملی، كربونیل، آلدهیدها، كتون ها، آنتالپی سوختن، تعیین آنتالپی واکنش ها، گرماسنج، قانون هس، رابطه بین آنتالپی واکنش و آنتالپی پیوند، سرعت واكنش، سرعت متوسط، نمودار مول  زمان، پلیمری شدن، مونومر، پلی استرها، الکل ها و اسیدها، کربوکسیلیک اسید ها، زنجیر کربنی قطبی و ناقطبی،  رابطه بین افزایش طول زنجیر هیدروکربنی در الکل و نیروی وان دروالس، واکنش استری شدن، پلی آمیدها، تجزیه پلی استرها و پلی آمید ها، پلیمر سبز


کتاب شیمی پایه یازدهم دارای دو مطلب توضیحی می باشد که داوطلبان نظام قدیم با آن آشنایی ندارند. این دو مطلب با رنگ قرمز در جدول فوق مشخص شده است. برای یادگیری این دو مطلب نیاز به کتاب کمک آموزشی یا معلم نمی باشد زیرا این دو مطلب حفظی هستند و با مطالعه شخصی نیز می توانید آن را درک کنید. تغییر ظاهری دیگری که در کتاب شیمی یازدهم نسبت به کتاب شیمی نظام قدیم مشاهده می شود تغییر در واژه هاست به طور مثال، جدول تناوبی که در نظام قدیم به کار می رفت در کتاب جدید به جدول دوره ای تغییر نام پیدا کرده است یا قانون تناوبی عنصرها به قانون دوره ای عنصرها تغییر یافته است اما این تغییرات در مفهوم اثری ندارد و فقط ظاهر واژه و کلمات است که عوض شده اند. در کتاب شیمی یازدهم، توضیحات حفظی زیادی در مورد مباحثی مثل نفت، غذا، غذای سالم، پسماند غذا، الیاف و درشت مولكول ها، ادویه، خوراکی های طبیعی رنگین و... وجود دارد که این مباحث کاملا حفظی و تقریبا فاقد اطلاعات مهم برای کنکور هستند و از این رو وجود این توضیحات کاملا حفظی باعث شده است که کتاب شیمی پایه یازدهم از کتاب شیمی نظام قدیم سبک تر و ساده تر شود. شیمی پایه یازدهم شامل مباحثی است که دانش آموزان نظام قدیم این مباحث را در کتاب شیمی دوم دبیرستان می خواندند. حالا مباحث شیمی دوم دبیرستان به کتاب شیمی پایه یازدهم منتقل شده است.در این مطلب تغییرات کتاب های درسی پایه یازدهم را بررسی کردیم و در این بررسی متوجه شدیم میزان این تغییرات بسیار ناچیز و اکثر تغییرات در سطح کلمه و واژه می باشد. البته در کتاب های نظام جدید جابجایی فصلی داریم. به طور مثال ممکن است فصلی در کتاب شیمی دوم دبیرستان نظام قدیم باشد ولی حالا همان فصل به فصل دوم شیمی یازدهم آمده باشد. یا ممکن است فصلی در پیش دانشگاهی نظام قدیم توضیح داده می شد ولی حالا همان فصل به پایه دهم یا یازدهم منتقل شده باشد. این جابجایی های فصلی اهمیتی ندارد زیرا داوطلبان نظام قدیم روی مباحث آن مسلط هستند و هیچ اهمیتی ندارد که آن مبحث در کدام کتاب درس داده شود. 

نویسنده مطلب: امیر نامداری

امیر نامداری

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...