مقاله کاظم قلم چی : روش مطالعه در دوران جمع بندی

مقاله کاظم قلم چی : روش مطالعه در دوران جمع بندی


در جلسه ی قبل روی اهمیت پروژه ی هفتم تمرکز کردیم . تاکید کردم که حساس ترین پروژه ، پروژه ی هفتم ( دو هفته ی پایانی فروردین و ماه اردی بهشت ) است .

 زیرا تعدادی از دانش آموزان از برنامه ی راهبردی و برنامه ی مدرسه جدا می شوند و روند نزولی در پیش می گیرند ولی گروهی هم هستند که پیوستگی خود را به برنامه حفظ می کنند و روند صعودی و حتی جهشی در پیش می گیرند .

امروز می خواهم مسیر مطالعه را پس از پروژه ی هفتم یعنی در خرداد ماه توضیح دهم :

دوره ی انتقالی

دوران جمع بندی

هفته ی پایانی ( هفته ی تورق سریع )

یک چالش مهم نیز در ماه های پیش رو برای دانش آموزان وجود دارد : چگونه برنامه ی امتحانات مدرسه را با مطالعه برای کنکور تلفیق کنیم ؟ به این سوال نیز پاسخ خواهم داد .

دوره ی انتقالی 

پس از اتمام پروژه ی هفتم ، تمام مباحث آزمونی به پایان می رسد و دوران جمع بندی آغاز می شود اما تعداد کمی از دانش آموزان هستند که تمام درس ها و مبحث ها را به طور کامل مطالعه کرده اند .اکثر دانش آموزان چند درس یا مبحث را یا اصلا مطالعه نکرده اند یا این که نیاز دارند قبل از شروع دوران جمع بندی ، آن ها را مطالعه کنند . دوره ی انتقالی بسته به نیاز دانش آموز بین یک یا دو هفته است . این نیاز را تعداد درس ها و مبحث ها ی مطالعه نشده تعیین می کند . درس ها ، مبحث ها و طول دوره ی انتقالی برای هر دانش آموز متفاوت از دیگری است .

دو منبع را برای تمرین تست در دوره ی انتقالی و درس هایی که تاکنون خوب مطالعه نکرده اید توصیه می کنم .

منبع اول : کتاب 500سوال پر مراجعه است . این یک کتاب کم حجم است که شامل سوال های ساده تر در درس های اختصاصی است و برای دانش آموزانی که می خواهند یک درس یا یک مبحث را به طور کامل کنار بگذارند یا دانش آموزانی که مبحث هایی را کم مطالعه کرده اند مفید است . در زمانی کوتاه می توانید روی سوال های ساده تر مسلط شوید .

منبع دوم : سوال های ساده در آزمون های امسال کانون است . ممکن است قبلا به این سوال ها پاسخ صحیح یا اشتباه داده باشید یا اصلا به این سوال ها پاسخ نداده باشید .این سوال ها را می توانید در صفحه ی شخصی خودتان ببینید و پرینت بگیرید و تمرین کنید .

دوران جمع بندی

روش مطالعه در دوران جمع بندی روش سه روز یک بار است . روش مطالعه در دوران جمع بندی کاملا متفاوت از روش عادی مطالعه در طی سال است . در طی سال تحصیلی معمولا ابتدا درس می خوانید سپس تمرین می کنید . اما در دوران جمع بندی ابتدا یک دوره سوال کنکور را از کتاب زرد اختصاصی امتحان می دهید و در حین آزمون دادن و پس از تصحیح آزمون تشخیص می دهید که در هر درس کدام مبحث ها را باید در اولویت مطالعه قرار دهید . پس از آزمونی که از کتاب زرد اختصاصی می دهید ، طی دو و نیم روز همه ی درس ها را مطالعه می کنید البته از هر درس قسمت هایی را کار می کنید که قبلا تشخیص داده اید بیشتر نیاز دارید و برایتان مهم تر است .

امتحان یک مجموعه سوال کنکور از کتاب زرد اختصاصی چند فایده ی مهم دارد :

اول: با امتحان دادن از یک مجموعه سوال ، طی چهار ساعت همه ی درس ها و همه ی کتاب ها را یک بار دوره می کنید . سوال های کنکور در هر درس تمام کتاب ها و تمام فصل ها را پوشش می دهند و وقتی که شما یک مجموعه ی جامع را امتحان می دهید همه ی کتاب هایتان را در طی چهار ساعت دوره می کنید و هنگام پاسخ دادن به هر سوال محتوای آن فصل از کتاب را در ذهن خود مجسم می کنید و تشخیص می دهید که آیا نیاز دارید آن فصل را در اولویت مطالعه قرار دهید یا خیر.

دوم : توهم فراموشی را تصحیح می کنید و شما متوجه می شوید که بسیاری مطالب را که فکر می کردید فراموش کرده اید واقعا فراموش نکرده اید و آن ها را بلد هستید بنابراین آن ها را در اولویت مطالعه قرار نمی دهید یا با روش ساده تری آن ها را مرور می کنید .

سوم : توهم یادگیری را تصحیح می کنید و شما متوجه می شوید بعضی مطالب را که فکر می کنید مسلط هستید واقعا مسلط نیستید و نیاز دارید که برای آن ها هم وقت بگذارید

چهارم : هنگام آزمون دادن و پس از آن هنگام تصحیح و هنگام جمع بندی ، نقشه ی مطالعه را برای دو و نیم روز باقی مانده تنظیم می کنید و متناسب با نیازهای خودتان بهترین نقشه ی مطالعه را در هر سه روز طراحی می کنید .

پنجم : قبل از کنکور اصلی به آرامش می رسید . شما بین شش تا دوازده بار می توانید آزمون جامع بدهید و روش سه روز یک بار را اجرا کنید . تمام درس ها را بارها و بارها با این روش مطالعه می کنید و ضعف های خود را جبران می کنید و از نقاط قوت خود مطمئن می شوید . این کار سبب آرامش و اطمینان شما می شود . یک نگرانی مهم در آزمون های جامع این است که نمی توانم همه ی درس ها را تا روز آزمون مطالعه کنم شما این نگرانی را نخواهید داشت .

ششم : دانش آموز سخت کوش که پایه ی متوسط دارند و با جدیت زیاد طی سال تحصیلی در آزمون های پیشرفت تدریجی ترازهای خوب کسب کرده اند معمولا در آزمون های جمع بندی افت تراز دارند .راه حل این مشکل ، اجرای جمع بندی با روش سه روز یک بار است . جمع بندی با روش سه روز یک بار سبب می شود آموخته های جداگانه را در یک جا جمع آوری کنید و بر آن ها مسلط شوید . یکی از دانش آموزان قدیمی کانون که در سال 1372 در آزمون های کانون شرکت می کرد و با پایه ی درسی متوسط در همه ی آزمون ها نتیجه ی خیلی خوبی به دست می آورد بعدها به من گفت آقای قلم چی اگر این روش جمع بندی را در سالی که ما کنکور می دادیم کشف کرده بودید من به جای رشته ی دامپزشکی در رشته ی پزشکی قبول شده بودم زیرا مشکل من در همین جمع بندی بود . دقت کنید جمع بندی با روش سه روز یک بار فقط برای ترازهای برتر مفید نیست برای همه ی دانش آموزان موثر است . کافی است این روش را چند بار تمرین کنید تا خودتان امتیازهای این روش را احساس کنید .

سابقه ی روش سه روز یک بار : این روش را از سال 1380 با عنوان جمع بندی با روش قلم چی مطرح کردم و سپس برای آن که همه با راحتی بیشتر این روش را اجرا کنند نام آن را به روش سه روز یک بار تغییر دادم.

توصیه برای رتبه ها و ترازهای برتر :در آغاز با روش سه روز یک بار پیش بروید و پس از سه یا چهار بار تمرین و اجرای روش سه روز یک بار اگر دیدید که می توانید همه ی درس ها را طی دو روز جمع بندی کنید به جای سه روز یک بار هر دوروز یک بار این پروژه را اجرا کنید.

علت این که سابقه ی هفده ساله ی این روش را توضیح دادم این است که اگر هم در اجرای این روش تردید دارید به این موضوع توجه کنید که هم اکنون این روش از یک پشتوانه ی طولانی و اجرا توسط هزاران داوطلب موفق برخوردار است و فقط استدلال های نظری این روش را تایید نمی کند بلکه تجربه ی هزاران دانش آموز موفق نیز موید این روش است .

یک پژ وهش مهم دانشگاهی : چند سال پیش کتابی با عنوانmake it stick منتشر شد . این کتاب سه نویسنده دارد دو نویسنده سرپرست تیم های پژوهشی در دو دانشگاه معتبر که روی روش بازیابی تحقیقات گسترده ای را در دانشگاه های خود انجام دادند و نفرسوم یک نویسنده با تسلط در امر داستان نویسی است که حاصل آن پژوهش ها را در قالب روایتی داستان گونه در این کتاب تدوین کرده است . خلاصه ی این کتاب پیشنهاد یک دگرگونی در امر مطالعه است : بازیابی را در اولویت قرار دهید ابتدا بازیابی کنید سپس مطالعه کنید . این پژوهش های مهم تاکید می کنند که بهتر است هر وعده ی مطالعه را بر خلاف عادت رایج با بازیابی آغاز کنید و بهترین شکل بازیابی امتحان دادن است . یعنی ابتدا امتحان بدهیم و بازیابی کنیم و سپس مطالعه کنیم . جالب این است که ما در طی این سال ها روش سه روز یک بار را با همین منطق انجام داده ایم و طی سال های اخیر پس از انتشار این دستاوردهای آکادمیک به دانش آموزان توصیه می کنیم در طی سال تحصیلی هم به بازیابی اهمیت بدهند و وزن بازیابی را در مطالعات خود افزایش دهند .

در باره ی منابع مطالعاتی دوران جمع بندی و جل چالش مطالعه در زمان امتحانات پایان سال و هفته ی پایانی  ( هفته ی تورق سریع ) در جلسه ی آینده و مقاله ای دیگر توضیح خواهم داد.

كاظم قلم چي

نویسنده مطلب: امیر نامداری

امیر نامداری

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...