سخنرانی اقای قلم چی

سخنرانی اقای قلم چی

جلسه نفرات برتر آزمون جمعه 11 بهمن 92

سخنران : کاظم قلم چی

...........................

 

کاظم قلم چی در جلسه پس از آزمون 11 بهمن ماه برای رتبه های برتر کانون و پدر و مادر آن ها به صورت حضوری در تهران سخنرانی کرد .

در جلسه امروز کاظم قلم چی بیشتر روی سخنش با دانش آموزان بود تا پدر و مادر آن ها اما در جایی از سخنان خود خطاب به اولیای دانش آموزان گفت: اینکه شما محیط منزل را برای دانش آموزان خود آرام نگاه دارید یا در سال کنکور به مسافرت نروید یا نگذارید که دانش آموزتان در منزل کار کند در مسیر توجه بیشتر او به درس خواندن مفید است اما مفید تر از آن گفت و گویی است که در مسیر پیشرفت فرزندتان به صورت مداوم با وی انجام می دهید و مستمر در جریان وضعیت درسی او هستید و کارنامه های او را بررسی می کنید.

وی مصداق بارز این اهمیت دادن به دانش آموز از سوی اولیای وی را 11 بهمن و حضور موثر پدران و مادران در سراسر کشور در جایگاه تقدیر از دانش آموزان خود در جشن پیشرفت درسی آن ها معرفی کرد.

وی گفت: امروز در سراسر کشور جشن پیشرفت درسی دانش آموزان با حضور اولیاشان برگزار می شود و در این جشن ها پیشرفت واقعی دانش آموزان مد نظر قرار میگیرد و از سوی پدر و مادر خودشان قدردانی می شوند .

بناشده است تا هر پدر و مادر برای فرزند خود جایزه ای به ارزش مالی حدود 20 هزار تومان تهیه کند و به او هدیه دهد.

کاظم قلم چی در این جلسه با طرح 10 سوال کلیدی، خطاب به دانش آموزان گفت: این 10 سوال که مطرح می کنم و می خواهم روی آن ها تمرکز کنید همان سوالات متداول و پرتکرار دانش آموزان سراسر کشور است که در جاهای مختلف مرتب پرسیده اند هم در برنامه های زنگ برنامه ریزی ، فرصت برابر ، سایت کانون و در جلسات حضوری که داشته ایم ، پرسیده اند و اکنون که در آغاز نیم سال دوم به عنوان آغازی مهم تر در سال تحصیلی دانش آموزان قرار داریم این سوالات مهمی است که در نظر داشتن آن ها و پاسخ صحیح به آن ها موجبات حرکت در مسیر درست با برنامه ریزی مناسب را تا کنکور برای آن ها فراهم می آورد.

وی در ادامه سوالات را مطرح کرد و گفت:

 

کاظم قلم چی در ادامه به حضور دانش آموزان کانون در این جلسه اشاره کرد و گفت: علت اینکه شما امروز اینجا هستید چونسخت کوش هستید و پدر و مادر خوبی هم دارید.

مدیر کانون فرهنگی آموزش افزود: نکته مهم این است که "همه دانش آموزان می توانند موفق شوند" و این موفقیت شامل حال همه کسانی می شود که تلاش کنند اما آن ها که می دانند چه کار می کنند بیشتر موفق می شوند چون ذهن شفاف تری دارند.

اینکه بدانید چه کار می کنید و چه کار خواهید کرد به مهارت های فراشناختی شما باز می گردد ، فراشناخت یعنی مدیریت تفکر.

در این مسیر رتبه های برترمعمولا به خوبی می دانند چه کار می خواهند انجام دهند.

کاظم قلم چی اظهار داشت: حاضران در این جلسه دانش آموزان تهرانی تراز بالای 6500 و پدران و مادران آن ها هستند اما این را بدانید که توصیه های ما برای رسیدن به موفقیت برای "همه دانش آموزان" است همانطور که هدف گذاری برای موفقیت در پایان نیم سال اول برای همه دانش آموزان در سراسر کشور است.

وی در ادامه به هر یک از 10 سوال با مشارکت خود دانش آموزان پاسخ داد.

1) آیا درس های نیم سال اول را اکنون تکرار کنیم؟

خیر نخوانید. ذهن تان را آشفته نکنید و با برنامه جلو بروید . برنامه نیم سال دوم پر حجم تر از برنامه نیم سال اول است.

شما تابستان نیم سال اول را کار کردید . چندین ایستگاه جبرانی مانند 27 دی را پشت سر گذاشتید . پس دیگر اکنون نخوانید. در 7 و 22 فروردین نیم سال اول را دوره می کنید و در دوران جمع بندی نیز یک بار دیگر.

2) آیا درس ها را تا عید نوروز تمام کنیم؟

خیر ، کاملا غلط است . در این جا طنز مدیریت زمان مصداق دارد که در وقت مان صرفه جویی می کنیم و بعد به یکباره وقت صرفه جویی شده مان را هدر می دهیم.

3) اگر برنامه مدرسه با برنامه کانون هماهنگ نیست چکار کنیم؟

 

با برنامه مدرسه همگام باشید. شما اول حرف معلم و مدرسه را پیشه کنید و با برنامه خودتان و برنامه کانون تلفیق کنید و هماهنگ شوید.

این یعنی مدیریت تفکر یعنی فراشناخت و هوش هیجانی نیز به مدیریت اراده اشاره دارد و شما باید بلد باشید که بین نیازهای خودتان و برنامه مدرسه و برنامه کانون هماهنگی ایجاد کنید.

به جز این هم باید زحمت بکشید و منتظر نمانید که دیگران به شما بگویند که چکار کنید لیکن آدم های سردرگم از پیشرفت بازنمی مانند اما هرگز جهش نخواهند کرد. بنابراین داشتن قدرت تمرکز مهم است.

دانش آموزان در جشن پیشرفت درسی معمولا دو کلمه می گویند وقتی از آن ها می پرسیم که چکار کردید که پیشرفت کردید می گویند: " تصمیم گرفتم"

در زندگی هم شما باید دائما سبک و سنگین کنید و پیش بروید.

4) آیا اگر مدرسه مان اردو برگزار می کند به اردو برویم؟ به اردوی نوروزی چطور آیا برویم ؟

این سوال پاسخ بلی یا خیر ندارد . اما معیار این است که فرصت آزاد برای مطالعه خودتان باید از وقت کلاس بیشتر در نظر بگیرید.

این سوال مثل این است که بپرسیم به کتابخانه برویم یا نرویم. باید ببینید اگر در منزل بخوانید پیشرفت می کنید و بهتر می خوانید یا به اردو و یا کتابخانه بروید. در مجموع وقت شما برای درس خواندن توسط خودتان باید بیشتر از کلاس باشد اما باید تعادل برقرار کنید.

5)در آزمون های عید یعنی در 7 و 22 فروردین شرکت کنیم؟ یا خودمان بخوانیم؟

این دو آزمون ایستگاه های جبرانی است و روحیات جوانان بر انجام کارهای چالشی است لیکن زمانی که دیگران درس نمی خوانند درس می خوانید و این لذت بخش است و موجب پیشرفت شما خواهد شد. اولین عنصر کیفیت حضور است . در آزمون های عید شرکت کنید و اگر به هدف دلخواهتان نرسیدید در دوران جمع بندی جبران خواهید کرد.

6)آیا بعد از عید مدرسه برویم ؟ یا برخی روزها برویم؟

بلی . بعد از عید به مدرسه بروید. به اندازه ای که برای شما کلاس می گذارند آن را رها نکنید و منظم به مدرسه بروید.

7)تعادل بین عمومی ها و اختصاصی ها را بعد از عید چطور ایجاد کنیم؟

شما همواره باید اختصاصی را بیشتر از عمومی بخوانید اما به آخر سال که نزدیک می شویم وزن عمومی ها را بیشتر کنید و در عمومی ها نیز با نزدیک شدن به آخر سال درس های دین و زندگی و ادبیات را وزن بیشتری بدهید. این را به خاطر داشته باشید که همواره اختصاصی را بیشتر از عمومی بخوانید اما بعد از عید وزن عمومی را بیشتر کنید.

8) اگر مدرسه مان همایش های درسی برگزار می کند در آن ها شرکت کنیم؟

همایش هم مثل اردو و کتابخانه است.به دور از افراط گرایی شما می توانید یک یا دو درس را انتخاب کنید و در همایش مربوط به آن ها شرکت کنید.

9)آیا در آزمون های موسسات  شرکت کنیم یا در آزمون های جمع بندی کانون حضور یابیم؟

 چون نمی خواهیم نگران باشید و به شما کمک خواهیم کرد و آزمون جمع بندی کانون را برای شما عصر برگزار می کنیم. اما این شرکت کردن موجب آشفته شدن ذهن شما می شود . ذهن آشفته شاد هم نیست.

10) آیا از حالا شروع کنیم می توانیم درس ها را تمام کنیم و پیشرفت کنیم و موفق شویم ؟

همه می توانند پیشرفت کنند اما جهش لزوما نه.

کانون کاری کرده است که دانش آموزان هم تلاش می کنند و هم شاد هستند . برای جهش داشتن در نیم سال دوم باید بیشتر بخوانید و تمرکز کنید . کارهای عجیب و غریب نکنید حتما موفق خواهید شد. فارغ التحصیل ها نیز از برنامه جدا نشوند و با آن پیش بروند.

 

وی گفت: بهترین جزوه برای شما مواردی است که خودتان نوشته اید و در کتاب نیز علامت گذاری کرده اید. اینکه تستی بخوانید یا تشریحی نیز سوال متداولی است و باید گفت که حتما کتاب را بخوانید اما بهتر است این دو را تلفیق کنید.

کاظم قلم چی پس از پاسخ به سوالات در سخنانی خطاب به دانش آموزان تاکید کرد: دانش آموزان عزیز اگر به کانون آمده اید تا موفق شوید باید روش هایی که می گوییم را بررسی کرده و اجرا کنید تا به هدف تان در مسیر آموزش دست یابید.

وقتی دانش آموز در کانون ثبت نام می‌کند باید با یک متد و روش درست و دقیق کار کند، از مشورت پدر ومادر و پشتیبان در کانون استفاده کند هرچقدر بیشتر این رویه ها را اجرا کند و عاقلانه کار کند  نتیجه بهتری می گیرد.

کاظم قلم چی گفت: حجم مباحث پایه در کنکور زیاد است اما ما در کانون طوری برنامه راهبردی را تنظیم کردیم که برای شما مشکلی نباشد و جای هیچ نگرانی برای شما وجود نداشته باشد به طوری که در آزمون امروز شما مبحث پایه را نداشتید اما کل نیم سال اول سال چهارم را دوره کردید.

وی خاطرنشان کرد: در سال کنکور دانش آموزان از همه چیز بیشتر به آرامش و نظم نیاز دارند.

هیچ آزمونی را غایب نشوید چون هر کدام از آزمون ها حکمتی دارد و بر اساس طراحی مفهومی برگزار می شود.

کاظم قلم چی تاکید کرد: به برنامه راهبردی کانون اعتماد داشته باشید. اگر نگرانی دارید در مورد برنامه راهبردی کانون تحقیق کنید.

کاظم قلم چی با اشاره به دوران طلایی نوروز یادآوری کرد: دانش آموزان کنکوری نباید تا حد امکان مسافرت بروند.

وی گفت: دقیقا از کتاب درسی و همان مثال ها ، مسائل حل شده ، شکل ها و نمودارها در کنکور تست می آید.

دانش آموزان کلان شهرها نیز بدانند که بچه هایی که در مناطق 2 و 3 کنکور هستند به دلیل شفاف بودن ذهن شان کمتر آشفته می شوند و نتیجه موفقیت آمیزی هم کسب می کنند.

کسی که مفاهیم و کتاب درسی را خوب کار می کند نتیجه بهتری می گیرد. حالت بهتر به میزان کافی کار کردن روی مفاهیم و کتاب درسی است؛ این اندازه کافی را هم خودتان باید تشخیص دهید و هر کس برای خودش.

وی خطاب به دانش آموزان گفت: اگر برای آزمون امروز نرسیده اید نگران نشوید چون 7 فروردین درس های پایه و 22 فروردین هم درس های پیش یک را بطور کامل دوره خواهید کرد.

کاظم قلم چی یادآوری کرد : نکاتی که در این جلسات گفته می شود، فقط برای دانش آموزان برتر نیست بلکه پدران و مادران و پشتیبانان نیز می توانند از آن استفاده کنند .

شما باید تفکر کنید و با شناخت دقیق از خودتان و هماهنگی برنامه راهبردی کانون با برنامه شخصی تان و برنامه مدرسه تصمیم بگیرید و با ذهن شفاف به نتیجه برسید.

کاظم قلم چی گفت: آیا فکر می کنید که رتبه های یک رقمی کنکور باهوش تر از شما هستند ؟ نه بلکه آن ها زحمت می کشند اما می دانند که چه کار می خواهند بکنند. آنها به هنگام ساماندهی می کنند و می دانند برنامه شان چیست.

اما این را بدانید که زحمت و تلاش اولویت دارد و بعد داشتن ذهن شفاف و واضح است.

کاظم قلم چی گفت: همه شما بدون استثناء در یک یا چند درس نقاط قوت پایدار دارید ، از همان جا شروع کنید، البته این کار سختی است و اغلب ما نوشتن بلد نیستیم اما باید بنویسیم و از پدر و مادرها هم می خواهم که روش هایی را که در جهت موفقیت فرزندتان به دست می آورید را یادداشت کنید.

وی افزود: تعادل داشته باشید و برای دوگانه ها ضمن شناسایی آنها تعیین تکلیف کنید ، مثلا پیش یا پایه را بخوانم؟ عمومی یا اختصاصی بخوانم؟ تشریحی یا تستی بخوانم؟ از خودم یا از دیگران یادگیری داشته باشم؟ برنامه خودم یا برنامه مدرسه را پیش بگیرم؟ و این را هم بدانید که تعادل هرکس مخصوص خود اوست.

کاظم قلم گفت: اهمیت نیم سال دوم از آن جهت است که دانش آموزان انگیزه کافی دارند و شناخت خوبی هم از خودشان دارند.

در این نیم سال زمان برای سعی و خطا ندارید و باید به بهترین شکل از آن استفاده کنید لیکن مهندسی منابع یکی از مهمترین کارها برای این نیم سال است.

 

وی با بیان اینکه امروز کارنامه 5 نوع درس را به شما داده ایم یادآوری کرد: درس های شما به 5 نوع تقسیم می شود:

 

 

نقات قوت دروسی است که در برخی آزمون ها خوب هستید اما در صورتی که به آن توجه نکنید مجددا کاهش می یابد.

 

اما نقاط قوت پایدار دروسی هستند که هر سال در آن درس ها نمرات خوبی داشتید و در همه آزمون ها رنگ آبی را کسب کرده اید.

 

  1. رنگ های سبز یا زرد دارند و با تلنگری رشد خواهد کرد.

 

  1. رنگ آبی و آزمون دیگر زرد می شود.

 

5- دروسی که نیاز به توجه بیشتر دارد.

  

در پایان ، هر یک از دانش آموزان برتر حاضر در جلسه در خصوص سوالات 10 گانه مطرح در این جلسه نکاتی را بیان داشتند  و پس از آن رتبه های برتر به تناسب پیشرفت هایی که داشتند تقدیر شدند.

 

..........................................

تهیه و تنظیم: زهرا مهدوی

شبکه خبری ICTPRESS 

 

نویسنده مطلب: امیر نامداری

امیر نامداری

پاسخ دهید

1 نظر

sina  ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ - ۱۶:۳۸:۵۹

very good you have a biuteful saite