گفتگو با دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش ویژه کنکور 93

گفتگو با دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش ویژه کنکور 93

گفتگو با دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش ویژه کنکور 93

 

 

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

2 تیر 93

گفتگو با دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش ویژه کنکور 93

ثبت نام کنکور در دو مرحله انجام شد و بر اساس ضوابط داوطلبان توانستند بدون توجه به مدرک پیش دانشگاهی و بر اساس رشته های تحصیلی دفترچه شماره 1 یکی از رشته های ریاضی، تجربی، هنر یا زبان را انتخاب کنند. به داوطلبان رشته های تجربی، ریاضی، انسانی و زبان اجازه شرکت در آزمون هنر در صورت علاقه داده شد و همینطور شرکت دیگر گروه ها در رشته زبان. در نتیجه برخی از داوطلبان دو کارت و برخی سه کارت دارند. از ساعت 2 بعداز ظهر یکشنبه دیروز اول تیر کارت شرکت در آزمون به همراه برگه راهنمای آزمون

در سایت سازمان سنجش قرار گرفت.

سوال: آیا سازمان سنجش نمی تواند پیش بینی کند که یک سایت در کنار این سایت داشته باشد که از ترافیک این سایت کاسته شود؟

این سایت کنونی پاسخگو هست اما این پیشنهاد را مطرح می کنیم.

به کلیه داوطلبان بیان می کنم که وقتی پرینت کارت خود را گرفتید مندرجات آن را مطالعه کنید و در عین حال آدرس حوزه داوطلب در کارت نوشته شده است. چنانچه مغایرتی در اطلاعات کارت وجود داشت مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، سریال شناسنامه و ...طبق دستورالعمل 26 خرداد که هنوز هم در سایت سنجش وجود دارد و امروز هم در پیک سنجش چاپ شد تا 7 تیر داوطلبان مراجعه و مورد مربوطه را اصلاح کنند.

در مورد برخی از موارد مانند جنسیت داوطلب، معلول بودن به آزمون برمی گردد، داوطلبان از فردا تا چهارشنبه 4 تیر تطبق دستورالعمل به نماینده سازمان سنجش بخش رفع نقص یا مغایرت مراجعه کنند تا مشکل آن ها قبل از آزمون رفع شود.

سوال: برخی از داوطلبان هنگام ثبت نام شناسنامه شان عکس دار نبوده و بعدا برای عکس دار کردن اقدام کرده اند و به دست آن ها نرسیده است. چه توصیه ای برای این افراد دارید؟

اگر نماینده تام اختیار با ما تماس بگیرد با رعایت ضوابط خاص اجازه شرکت در آزمون را می دهیم. دیگر مدارک خودشان مانند کارت ملی همراه داوطلبان باشد. دقت کنید همه داوطلبان روز کنکور کارت ملی یا شناسنامه عکس دار همراه داشته باشند. کسانی که این مشکل را دارند به ثبت مراجعه کنند و با کارشناس ما در باجه مربوطه موضوع را بررسی کنند. تعداد این افراد در کل کشور به 100 نفر هم نمی رسد.

ما کارت را به همراه برگ راهنما در سایت قرار داده ایم عزیزان ما ضمن مطالعه و پرینت آن برگه آن راهنما را با دقت و موشکافانه بخوانند. در این برگه، چگونگی برگزاری آزمون، تعداد داوطلب، نحوه پاسخگویی، تعداد دفترچه آزمون، زمان هر درس و...مشخص شده است. به این ترتیب داوطلبان با آگاهی و با آرامش در آزمون حاضر می شوند.

سوال: از دکتر خدایی شنیدیم که بیان کردند کنکور امسال 2 تفاوت اساسی با سال گذشته دارد. در این باره توضیح می دهید؟

از لحاظ اجرایی کاملا مشابه سال گذشته است. در مورد پذیرش نکته ای که وجود دارد سال گذشته هم اجرا شده و آن هم سوابق تحصیلی است. در سال گذشته معدل با تاثیر مثبت بود یعنی اگر این سوابق سبب افزایش نمره کل داوطلب می شد اعمال می شد و اگر سبب کاهش می شد اعمال نمی کردیم اما امسال 25% تاثیر مثبت و منفی داریم. یعنی هم تاثیر مثبت هم منفی و ممکن است برای برخی مثبت و برای برخی منفی باشد.

دومین نکته راجع به سهمیه رزمندگان است.

و اما درباره رشته های دارای شرایط خاص. دو نوع پذیرش داریم یکی پذیرش متمرکز و دیگری نیمه متمرکز. متمرکز شرایط خاص مانند پزشکی مربوط به بقیه الله یا نیروی زمینی. رشته هایی که متمرکز هستند وقتی دانشجو می گیرند باید اعضا در مراحل علمی، مصاحبه و گزینش شرکت کنند و سپس در گزینش نهایی نیز شرکت کنند و قبول شوند. البته شروطی هم دارد. دانش آموزان از شنبه بسته به این که در چه گروهی هستند تا 10 تیر سایت سنجش براساس اولویت رشته را درج کنند تا اعلام اولیه فهرست رشته ها را درج کنند تا اعلام اولیه فهرست این گونه رشته ها هم جود دارد. البته شروطی هم دارد اکثر رشته ها تا اولویت نهم است که دانش آموز می تواند رشته ها را انتخاب کند. داوطلبانی که علاقمند هستند در فرصت اعلام شده علاقمندی خودشان را اعلام کنند تا جائی که می توانند از این فرصت استفاده کنند. اگر بعد از 10 تیر کسی اقدام کند منظور نخواهد شد.

سوال: تفکیک یا تجمیع دانشگاه آزاد و سراسری؟ ایا با هم هستند یا استقلال دارند؟ از ابتدا از متقاضیان آزاد خواسته ایم که در سراسری 93 ثبت نام کنند و بایستی در آزمون شرکت کنند و نتیجه آزمون که در اوایل مرداد برای همه اعلام شد دقیقا همانند سال گذشته داوطلبان انتخاب رشته می کنند. انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم مانند سال گذشته برای کسانی که علاقمند باشند در سایت دانشگاه آزاد بر اساس کارنامه ای که سازمان برای آن ها صادر می کند امکان پذیر است. و حتی ممکن است کسی هم در سراسری و هم در آزاد مجاز به انتخاب رشته باشد.

سوال: آیا دانش آموزان در رشته های ریاضی و تجربی می توانند از مدیریت هم انتخاب کنند؟

سوال خوبی پرسیدید. برخی از رشته ها می توانند از چندین گروه دانشجو بگیرند. این موضوع برای دانشگاه آزاد هم صادق است. از طرفی دانش آموزان می توانند در کنار رشته های تجربی، ریاضی و انسانی رشته های زبان و هنر را هم انتخاب کنند.

سوال: رشته تجربی از کنگاور خواسته اند که درباره دانشگاه فرهنگیان و این که امسال پذیرش دارند یا نه و این که نحوه ثبت نام آن ها چگونه است توضیح دهید.

درباره فرهنگیان و شهید رجائی. شرایط و ضوابط هنگامی که دفترچه شماره دو چاپ و تکثیر شد اعلام خواهد شد و از داوطلبان خواهیم خواست که عاقمندی خودشان را بیان کنند. این افراد می توانند تا 7 تیر به سایت سازمان سنجش مراجعه و 58000 ریال از طریق سازمان پرداخت کنند. در مورد آزاد هم می توانند داوطلبان علاقمندی خودشان را در زمان نتایج اعلام و به سایت آزاد مراجعه کنند. ما حتی در سایت سازمان سنجش زمان برنامه های دانشگاه آزاد را هم قرار می دهیم را که سنجش یک سایت جامع است.

درباره این که آیا فرصت های دیگر مااز بین نمی رود باید گفت که اگر شما در شرایط خاص پذیرفته شوید انتخاب های بعدی شما مورد ارزیابی قرار نمی گیرد. کاملا شبیه بقیه رشته ها اگر کسی در اولویت اول قبول شود اولویت دوم قبول نمی شود.

نتایج نیمه متمرکزها بعد از متمرکزها اعلام می شود.

سوال: من د رکنکور 91 شرکت کردم و مهندسی منابع طبیعی روزانه دانشگاه تهران قبول شدم ولی نرفتم. امسال کنکور ثبت نام کرده ام الان مشکلی هست؟ شما قبول شده اید و ثبت نام نکرده اید پس متعاقبا انصراف هم نداده اید در نتیجه مشکلی وجود ندارد.

می گویید که سوال های کنکور استاندارد است این استاندارد بودن به چه معناست؟ از پیش دانشگاهی بیشتر سوال می آید یا پایه؟

سوالاتی که برای کنکور طراحی می شود از کتاب های درسی است که دانش آموزان در دوران دبیرستان و پیش آن ها را مطالعه کرده اند. این کتاب ها تدریس شده است و بارها و بارها این مطالب را امتحان داده اند. سوالات خارج از کتاب نیست. در مورد سوالات چند نکته را بیان می کنم:

سوالات در سطح دانش آموزان متوسط است.

زمان پاسخگویی به سوالات نیز برای دانش آموزان متوسط در نظر گرفته شده است.

بارم بندی سوالات در طراحی سوالات به فرض مثال در درس فیزیک که بخش های مختلفی دارد بسته به این که حجم مطالب در دبیرستان و پیش چگونه بوده بوده است بارم بندی برای هر مبحث در نظر گرفته شده است.

از حذفیات سوالی در کنکور مطرح نشده است.

تاریخ آزمون ها کاملا مشخص است. در تاریخ های کنکور در 15 کشور خارجی نیز آزمون برگزار می شود. دانش آموزان باید هم عمومی و هم اختصاصی ها را پاسخ دهند. عمومی برای همه گروه ها از لحاظ عناوین و زمان پاسخگویی یکسان است ولی از لحاظ محتوا متفاوت. از هر 4 درس عمومی 25 سوال مطرح می شود. تعداد سوالات نسبت به سال گذشته هیچ تفاوتی نکرده است. سوالات همه شخصی سازی شده اند هر دفترچه با حروف لاتین مشخص شده است که چهار حرف لاتین برای این منظور در نظر گرفته شده است و این موضوع به این دلیل است که امکان تقلب وجود نداشته باشد.

از داوطلبان خواسته می شود که متن تک تک سوالات را با دقت بخوانند و همین طور گزینه ها را و بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنند.

درباره زمان حضور در جلسه آزمون کمی صحبت می کنید؟ برای داوطلبانی که صبح کنکور دارند فرآیند شروع آ‍زمون از 7.5 صبح و بعدازظهرها از 15 می باشد. درب های حوزه صبح ها 7 و بعداز ظهرها 14.30 بسته خواهد شد. فرآیند حوزه هم عبارت است از ورود داوطلبان به حوزه و پیدا کردن صندلی خود بسته به شماره داوطلبی پاسخ به نظرسنجی و موارد دیگر است. از داوطلبان خواسته می شود سوالات نظرسنجی را با دقت قبل از آ‍زمون پاسخ دهند چرا که سازمان سنجش بر اساس این نظرسنجی ها برای آ‍زمون های بعدی و سال های آینده برنامه ریزی ها را انجام می دهد.

بعد از هر آ‍زمون تا 2 ساعت بعد سوالات در سایت قرار داده می شود یعنی داوطلبان تا به منزل برسند سوال ها در سایت خواهد بود کلید را بعدازظهر یکشنبه 8 تیر در سایت قرار می دهیم. نتیجه اولیه کارنامه در نیمه اول مرداد اعلام می شود.

سوال: چرا سراسری خارج از کشور را در سایت قرار نمی دهید؟

در طراحی سوال ها هم برای عمومی و اختصاصی، چندین دسته سوالات طراحی می شود که در طول سال از آن ها استفاده می شود ولی از آن جائی که جمعیت آماری خارج کشور بسیار محدود است آن ها بر روی سایت قرار نمی گیرد. داوطلبان با نمونه سوال ها که همان سراسری ها هستند آشنا می باشند.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل صوتی حسین توکلی در فرصت برابر 2 تیر 93 بخش اول
 

فایل صوتی حسین توکلی در فرصت برابر 2 تیر 93 بخش دوم
 

فایل صوتی حسین توکلی در فرصت برابر 2 تیر 93 بخش سوم
 

فایل صوتی حسین توکلی در فرصت برابر 2 تیر 93 بخش چهارم
 

فایل صوتی حسین توکلی در فرصت برابر 2 تیر 93 بخش پنجم
 

فایل صوتی حسین توکلی در فرصت برابر 2 تیر 93 بخش ششم
 
 

نویسنده مطلب: امیر نامداری

امیر نامداری

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...